Forberedelse til Nathejk

MAD OG DRIKKE PÅ LØBET:


På Nathejk bevæger I jer rigtig meget og det er vigtigt, at I husker at spise, så I får energi til at fortsætte turen – og I skal selv sørge for mad indtil søndag morgen, hvor I får morgenmad.

Når du går, vil du (især om natten) begynde at fryse, hvis du ikke får noget at spise – og det er ikke lige meget, hvad du spiser, for det skal give energi: Rugbrød, grove boller og mad, der hurtigt kan tilberedes

på Trangia/stormkøkken er godt, men tag også noget med, der nemt kan spises hele tiden: fx tørret frugt, rosiner eller chokolade.

Du skal have 2-3 liter væske pr. døgn og kan blive ganske syg, hvis du mangler væske. I kan som regel finde vand på ruten ved at banke på hos de lokale og spørge pænt (dog ikke om natten eller tidligt om morgenen) – så husk drikkedunke. I kan også varme fx cacaomælk eller suppe på Trangia/stormkøkken undervejs.


SÅDAN SNIGER I JER GENNEM LØBET:

På Nathejk skal I komme fra start til mål – og helst uden at blive fanget af “banditterne”, der vil gøre alt for at finde og beslaglægge de genstande, I smugler. Her er et par tips til at slippe uset igennem:

• Gå om natten og sov, når det er lyst – mørket skjuler jer godt

• Hold jer fra veje, cykelstier og byer – de er fyldt med banditter

• Gå på høstede marker og følg højspændingsmaster og levende hegn

• Brug kun en smule lys om natten – selv en lille lygte ses langt væk